streda 16. januára 2019

Rovnováha,stabilita v živote.

Raz som stretol v Tatrách nosiča. Bol to mladý muž,ktorý mal na chrbte nošu s objemným nákladom. Náklad určite vážil niekoľko desiatok kilogramov a týčil sa do úctyhodnej výšky. Všimal som si ľudí,ktorých stretal. Ktorí mohli,umožnili mu prejsť,urobili nejaký ten úkrok bokom,aby sa nebodaj s ním nezrazili . Jeho pozíciu som vnímal ako skorosviatostnú,div,že si okoloidúci nepokľakli,keď ho stretli. Každopádne v správaní ľudí sa ukázala akási úcta voči niekomu,kto vynáša na chatu životudôležité veci. Toto všetko mi pripadalo ako nejaká procesia,pri ktorej ľudia uvoľňujú cestu tomu,kto nesie život a pokrm pre personál alebo turistov. Všimol som si,že nosič dodržiava určité pravidlá:s nikým nerozprával,udržiaval rovnomerné tempo,ničím a nikým sa nerozptyľoval a držal stabilnú polohu tela. Vyhýbal sa akémukoľvek rozptýleniu,aby nevyšiel z tempa,aby nenatrafil na niečo,čo by ho prinútilo ubrať zo svojich síl niečo navyše. Šetril silami. To sú iba moje-laické pohľady na ľudí,ku ktorým prechovávam úctu a obdiv. Takto som ho vnímal,možno nepresne,ale  podľa môjho pozorovania. Tempo a rovnováha,to sú dôležité faktory pri tejto službe. Ježiš,podľa evanjelia/Mk 1,29-39/,udržiaval pri svojej činnosti určité tempo a rovnováhu. Božie Slovo hovorí,že bol v synagóge,potom vošiel do domu Šimona,kde uzdravil Šimonovu testinú. Neskoršie ho učeníci objavili na pustom mieste,kde sa modlil. Vzápätí sa pobral s nimi ďalej,lebo sa chcel venovať ľuďom aj na iných miestach. Slušné "pracovné tempo",čo poviete? A Ježiš,pritom nezabudol na udržiavanie rovnováhy. Nech bol preňho deň akokoľvek namáhavý,nikdy sa nevyhýbal modlitbe. Keby sme len tušili,aký vplyv má duchovný život na našu životnú rovnováhu! Dodáva rovnováhu,stabilitu,posilňuje a povzbudzuje. A určite aj niečo navyše. Čím viac sme vyťažení,tým viac sa snažme byť s Pánom. Všetci predsa potrebujeme odniesť svoj život na vrchol. A bremeno,ktoré nesieme,potrebujeme zaniesť až na prah,či hranicu medzi časnosťou a večnosťou. Tempo bez stabiliy je šialenstvo a hazard. Stabilita bez aktivity a tempa je odkázaná na jalovosť a duchovnú neplodnosť. Spoločne,však,dávajú nášmu životu zmysel,ktorý siaha do večnosti.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára