Počas života sa nám stane, že sa
stretneme s významnou osobnosťou. Väčšinou ide o moment prekvapenia.
Udeje sa to až to takej miery, že nemáme pripravený ani scenár, podľa ktorého
by sme sa mali správať. Takéto stretnutie zostáva na celý život. Väčšinou
z neho dlho čerpáme.
Stretnutie môže mať trojnásobnú hĺbku.
Tá najnižšia sa prejaví v bežnom pozdrave, ktorý je prejavom základnej
slušnosti. Druhá forma je hlbšia. Vzniká vtedy, keď autorita so svojím okolím
„prehodí pár slov“. Prejaví záujem o jej situáciu, zaznejú základné
zdvorilostné frázy. Tretia, najhlbšia forma, spočíva nielen v bežnej
komunikácii, ale aj v snahe autority získať iných pre dobré dielo.
Evanjelium sv. Matúša (Mt 4, 12 – 23)
opisuje udalosti povolania prvých apoštolov. Udialo sa to pri Genezaretskom
jazere. Pre apoštolov išlo o stretnutie s najväčšou autoritou ich
života. Scenár stretnutia pripravený nemali, ale Ježiš áno.
Ježišova prítomnosť medzi rybármi
nemala len zdvorilostný a spoločenský charakter. Pre Ježiša ale aj pre
rybárov by bolo málo, keby boli spolu „prehodili len pár slov“. Ježišovi išlo
o viac. V túto chvíľu povoláva prvých učeníkov do svojej služby, t.
j. do služby evanjelia.
Čím si ich získal?
1.) „Ja z vás urobím rybárov
ľudí.“
Všimnime
si, že Ježiš hovorí o sebe ako o prvku, ktorý formuje. On dáva zmysel
všetkému. On je princíp, ktorému sa má všetko podriadiť skôr či neskôr. Práve
o tom sa usiluje rybárov presvedčiť. V službe evanjelia je vždy
podstatný on. Ostatní sú nástrojmi v jeho rukách. On je ten, ktorý môže
v nás niečo zmeniť.
Pri bežnej komunikácii často hovoríme,
že by sa svet, v ktorom žijeme, mal zmeniť k lepšiemu. Niekedy
zabúdame na to, že aj my podľahneme jeho tlaku. Deje sa to prostredníctvom
rôznych lákadiel alebo vyhrážok. Svet na nás tlačí, aby sme prijali jeho
podmienky a jeho štruktúru zmýšľania. Tu prichádza Pán, ktorý nás vyzýva,
aj apoštolov, aby sme prijali Ducha Ježiša Krista. Jedine on je schopný zmeniť
náš život podľa Božej vôle.
Často sa stáva, že náš život je akousi
súkromnou oázou pokoja, čistoty a spravodlivosti tak, že by sme ho chceli
vtlačiť aj do vonkajšieho sveta. Boh chce prostredníctvom rybárov, t. j.
apoštolov, aj prostredníctvom nás, ktorí sme prijali jeho štýl zmýšľania,
odovzdať svoju vôľu do prostredia vonkajšieho sveta. Takouto úlohou boli
poverení Ondrej, jeho brat Šimon a vzápätí iní dvaja bratia – Jakub
a Ján Zebedejovci. Takéto poslanie sa im zapáčilo a celí sa mu
odovzdali.
2.) Sv. Matúš píše, že po tejto
Ježišovej výzve rybári „ihneď zanechali sieť, loď a svoje príbuzenstvo.“
Patriť Kristovi znamená zriekať sa.
Pritom toto zrieknutie nechápať tragicky, ba až fatálne, ale práve naopak –
tešiť sa z toho, že Boh chce, aby sme zostali slobodní pre ohlasovanie
evanjelia. Aby sme neboli otrokmi tohto sveta, aby sme sa nezaplietli do
hriešnych sietí a spletitých okolností, ktoré snuje diabol v tomto
svete.
Túžba po svetských a materiálnych
veciach v človeku pretrváva. Aj súčasnosť ukazuje, že kvôli dobrám tohto
sveta je človek schopný urobiť aj najhorší zločin. Neštíti sa akéhokoľvek
podvodu. Aby sa pevnejšie uchytil v hmotne založenom svete. Taký človek
nie je vhodný do služby evanjelia.
Ježiš nás učí, že sa treba dostať čím
viac a čím bližšie na úroveň takej slobody, ktorá nás motivuje zriekať sa
škodlivých materiálnych skutočností, ale aj vzťahov s ľuďmi, ktorí sú
prázdni, prípadne takí, ktorí nás zvádzajú na zlú cestu.
Apoštoli sa zriekli všetkých
existenčných pút. Siete a loď predstavujú zdroj ich živobytia a otec,
resp. rodina, úzke pokrvné putá. V prípade apoštolov, ale aj iných, ktorí
pre nebeské kráľovstvo opustili veľa skutočností platí, že ich služba evanjelia
bola neoceniteľná a priniesla viac ako stonásobnú úrodu. Oni nás učia, že
máme svoj život neustále skúmať a odstraňovať to, čo by bolo prekážkou
priameho pôsobenia Božej milosti na náš život.
3.) Pán
Ježiš chce urobiť z apoštolov „rybárov ľudí“. Rybár je človek, ktorý
používa
rôzne návnady, aby ulovil ryby a sýtil seba i ľudí. Odjakživa je
postavený princíp rybolovu na tejto skutočnosti. Získavať ľudí pre Božie
kráľovstvo nespočíva v tom, že im treba hodiť návnadu, t. j. formu lesti
ich pripútať k Božiemu slov. Výraz „navnadiť“ je prijateľný.
Každý jeden z nás, preto, že
uveril, môže ďakovať Bohu, že poslal ľudí, ktorí nás „navnadili“ pre život
podľa evanjelia. Boh niektorých zvlášť povýši a ponúkne im službu
„navnadiť“, t. j. motivovať ľudí, aby svoj život vložili do služieb Božieho
kráľovstva. Svojou službou sýtia ľudí milosťami, ktoré dostali ako sprievodný
znak svojej služby. Táto služba má podobu kňazskej služby a rehoľného
zasvätenia. Ale aj ktokoľvek z Božieho ľudu, kto berie na seba
zodpovednosť hlásať evanjelium, sa zapája do štruktúry a reťazca, ktorý
začali vytvárať rybári pri Galilejskom mori. Je to služba Bohu, ale aj človeku.
Služba evanjelia vychádza od Boha a k nemu sa vracia v podobe
života podľa zásad evanjelia.
V určitom slova zmysle môžeme
povedať, že Kristus nás našiel pri tom našom Galilejskom mori, t. j.
v našej životnej situácii. Využil ju tak, ako využil rybárske schopnosti
apoštolov. Všetci máme ťažiť z darov a schopností, ktoré sme od Pána
dostali a ponúknuť v službe Kristovi. Boh prijme akúkoľvek obetu,
ktorá vychádza z úprimného srdca.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára