Pracovníčka ktorejsi inštitúcie často spomínala
na staršiu paniu, ktorá k nim chodievala vybavovať rôzne úradné záležitosti.
Zvykla prísť a vždy si počkala na jednu konkrétnu pracovníčku a išla za ňou. Stále prišla iba za ňou. Aj keď
iné pracoviská boli otvorené, ona si vždy počkala na tú svoju. Dokázala čakať
dlhé minúty. Zvykla si na ňu. Po niekoľkých rokoch však pracovníčka odišla, našla
si iné zamestnanie. Staršiu paniu tento fakt vôbec neodradil. Chodievala stále a stále sa dožadovala stretnutia s tou konkrétnou úradníčkou. Keď
neprestávala dobiedzať, ostatní
na pracovisku jej zvýšeným hlasom povedali: „Už tu nie je. Už tu nepracuje. Zvyknite si na to konečne.“
na pracovisku jej zvýšeným hlasom povedali: „Už tu nie je. Už tu nepracuje. Zvyknite si na to konečne.“
Žijeme v atmosfére sviatku Nanebovstúpenia
Pána. Predstavme si hypotetickú situáciu, podľa ktorej by po Ježišovom nanebovstúpení prišli za apoštolmi nejakí neznámi ľudia a
dožadovali sa stretnutia s Pánom. Učeníci by neustále zdôrazňovali a
vysvetľovali: „On tu už fyzicky prítomný nie je. Zvyknite si na to.“
Predpokladáme, že takto alebo podobne museli
apoštoli argumentovať ešte dlho. Až kým sa definitívne
neudomácnilo presvedčenie, že Ježiš sa vrátil k Otcovi.
Vždy, keď zomrie blízky človek, istý čas sa
ešte domáhame akoby stretnutia s ním. Akoby sme stále nemohli uveriť, že už
odišiel, že už nie je medzi nami. Niektorí by nám museli dôraznejšie pripomínať:
„Pochop, že už sa nevráti. Prijmi fakt, že ho už na tomto svete nestretneš.“
Čo z
toho vyplýva pre každodenný život viery?
1.) Kým má človek pocit plnosti života, je
presvedčený, že má všetko a že taká situácia bude stále. Vtedy má istotu, že
Boh je s ním, že Boh sa naňho
usmieva a praje mu blaženosť primeranú pozemskému svetu.
Keď mu Boh niečo zoberie, človek nadobudne
pocit, že Boh od neho odišiel a ktovie, či sa ešte vráti. Je presvedčený, že
Boha už tak hmatateľne necíti
po svojom boku. Musí sa viac snažiť, musí byť aktívnejší v hľadaní Boha, ako to bolo do teraz. Veľa o tejto skutočnosti vie sv. Pavol. Skutky apoštolov píšu,
že prišiel do Atén a na aeropágu, na rečnisku, mal pre domácich obyvateľov, ale aj pocestných kázeň /Sk 17, 15. 22-18/.
po svojom boku. Musí sa viac snažiť, musí byť aktívnejší v hľadaní Boha, ako to bolo do teraz. Veľa o tejto skutočnosti vie sv. Pavol. Skutky apoštolov píšu,
že prišiel do Atén a na aeropágu, na rečnisku, mal pre domácich obyvateľov, ale aj pocestných kázeň /Sk 17, 15. 22-18/.
V nej im prináša pravú podobu Boha, ktorý: „...určil
ľuďom vymedzený čas a hranice bývania, aby hľadali Boha, ak by ho dajako
nahmatali a našli, hoci od nikoho z nás nie je ďaleko.“ Pri strate človeka
máme pocit, že Boh sa vytratil a že my musíme "šmátrať" a "nahmatať" Boha, aby sme znova nadobudli istotu. Boh na dotyk
reaguje. Cíti, že ho hľadáme, lebo vie, že sme sa ocitli v náročnej situácii. Pre súčasnú generáciu je to pochopiteľné.
Všeličo okolo nás pracuje na princípe dotyku, technika dnes výrazne pokročila. Aj Boh akoby sa nám prispôsobil. Stačí mu naše tápanie
v tme žiaľu a bolesti a on vie, že takmer zúfalo potrebujeme jeho nežnosť a objatie. Strata blízkeho človeka nás vedie k prehodnoteniu vzťahu s Bohom s tým, že sa ho potrebujeme silnejšie chopiť a živšie prežívať vieru v neho ako v Darcu života a všetkého,
čo k spáse potrebujeme.
v tme žiaľu a bolesti a on vie, že takmer zúfalo potrebujeme jeho nežnosť a objatie. Strata blízkeho človeka nás vedie k prehodnoteniu vzťahu s Bohom s tým, že sa ho potrebujeme silnejšie chopiť a živšie prežívať vieru v neho ako v Darcu života a všetkého,
čo k spáse potrebujeme.
2.) Skutky apoštolov nám prinášajú ďalšiu
podnetnú myšlienku pre dnešnú situáciu. Znova nachádzajú Pavla a jeho
spolupracovníka Sílasa, tentokrát vo väzení vo Filipách /Sk10,22-34/.
Keďže ohlasovali zmŕtvychvstalého Krista, museli
byť potrestaní. Najprv ich zbičovali, potom zavreli do väzenia a nakoniec ešte aj nohy im privreli do klady. Napriek závažnému
hendikepu učeníci sa nahlas modlili a spievali Bohu chválospevy. O polnoci sa
strhlo krátke zemetrasenie, všetkým spadli putá a otvorili sa všetky dvere. Pri
strate blízkeho človeka máme pocit, akoby sme boli paralyzovaní a neschopní nijakej aktivity. Stiesnenosť a
"imobilita" duše sú sprievodnými prejavmi tohto stavu, ktorý má svoje
trvanie a intenzitu. Veľmi nám vtedy pomôže modlitba, ktorá je pokorná, dôverujúca.
Ona spôsobí, že sa nám pomyselné putá uvoľnia, že sa nám rozviaže všetko,
čo je spútané, čo nám bráni v oslave Boha, ktorý je Pánom života a smrti. Aj pri smrti blízkeho človeka, máme prejaviť živosť svojej viery. Boh
nám takouto udalosťou naznačuje o. i., že sa máme zbavovať zbytočných
a škodlivých pripútaní k tomuto svetu a hľadať jedinú útechu v ňom. Apoštoli, ktorí sa ocitli vo väzení pre svoju vieru, sa o tom presvedčili. Uprostred ťažkých skúšok nenachádzali jediné východisko v komunikácii so Zmŕtvychvstalým. On jediný môže uvoľniť putá smútku a dodať primeranú nádej.
a škodlivých pripútaní k tomuto svetu a hľadať jedinú útechu v ňom. Apoštoli, ktorí sa ocitli vo väzení pre svoju vieru, sa o tom presvedčili. Uprostred ťažkých skúšok nenachádzali jediné východisko v komunikácii so Zmŕtvychvstalým. On jediný môže uvoľniť putá smútku a dodať primeranú nádej.
3.) Pri strate človeka sa nám tlačia na jazyk
rôzne otázky. Napríklad: Prečo? Nedalo sa inak? Musí to byť tak? Pri otázkach
takéhoto typu nám dobre padne, keď si prečítame inú stať zo Skutkov apoštolov/Sk 1,1-11/. Pán Ježiš, tesne pred svojim nanebovstúpením, sa ešte
prihovoril učeníkom takto: „Vám neprislúcha poznať časy alebo chvíle, ktoré
Otec určil svojou mocou, ale keď zostúpi na vás Svätý Duch, dostanete silu a budete mi svedkami...“ Aj vo chvíľach trúchlenia a smútku môžeme vydávať svedectvo o Kristovi. Ježiš priznáva, že potrebujeme
silu zhora, aby sme to dokázali. Neprislúcha nám Bohu klásť otázky, ale vydať
svedectvo o tom, že jeho vôľu prijímame.
Roky, čo som tu, som s manželmi... otváral kostol vo Svite. Myslím to obrazne. Oni boli medzi prvými, ktorí ráno
doň vstupovali po tom, čo sme ho odomkli. Ja som jedným vchodom z kostola
vychádzal, oni druhým vstupovali. Iba sme si na diaľku kývli a tešili sa z
toho, že sa znova vidíme. Ide o svedectvo viery, ktoré si p. Emília zobrala pred tvár Najvyššieho. Pre
niekoho neexistuje lepší spôsob začať deň, ako práve potvrdením spoločenstva s
Bohom.
V ňom je aj odhodlanie prijať všetko, čo Boh zošle do života. Jej spôsob života je potvrdením svedectva a záujmu o život Cirkvi a o svoju spásu. Jej miesto doma a tu v kostole zostalo prázdne. Ale nehľadajme ju. Zohľadnime skutočnosť, že prijala lepšie, nekonečne dokonalejšie, ktoré jej pripravil Ten, ktorému verne slúžila do posledného výdychu na tomto svete.
V ňom je aj odhodlanie prijať všetko, čo Boh zošle do života. Jej spôsob života je potvrdením svedectva a záujmu o život Cirkvi a o svoju spásu. Jej miesto doma a tu v kostole zostalo prázdne. Ale nehľadajme ju. Zohľadnime skutočnosť, že prijala lepšie, nekonečne dokonalejšie, ktoré jej pripravil Ten, ktorému verne slúžila do posledného výdychu na tomto svete.
Sv. Lev Veľký, pápež, sa prihovára všetkým, ktorí vyprevadili svojich na večnosť týmito slovami: „aj keď sa ľuďom vzalo
spred očí to, čo v nich vzbudzovalo posvätnú úctu, ich viera neochabla,
nádej nezakolísala a láska neochladla.“ /LH, 22. máj 2020, Posvätné čítanie. Dostupné na internete: https://lh.kbs.sk/default.htm /
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára