Z praxe
bežného života vieme, že všetky skupiny alebo spoločenstvá ľudí majú svojho
lídra. Človeka, ktorý je prvý v poradí dôležitosti, ale aj zodpovednosti.
Po
istom čase môže tento človek odísť zo spoločenstva alebo zomrie alebo rezignuje
na svoje postavenie. Čo sa potom stane so spoločenstvom?
Hľadá
sa náhrada. Sú situácie, kedy to ide ľahko, inokedy sa strhne takmer zúrivý boj
o prvenstvo a neraz sa stáva, že spoločenstvo lídra nenájde, a preto
sa rozpadne. Členovia spoločenstva sa rozídu, rozpŕchnu, každý si ide svojou
cestou.
Takéto
alebo podobné situácie sú bežné v každodennej praxi života. Sviatok
Nanebovstúpenia Pána nám hovorí, že Ježiš odišiel k Otcovi. Pred zrakom
spoločenstva učeníkov sa vzniesol do nebies, aby zasadol po pravici Boha Otca.
Apoštoli
akoby osireli. Mnohí ich súčasníci si položili otázku: „Čo bude teraz s nimi?“
Poprední židovskí náboženskí pohlavári mali vo veciach jasno. Zosnovali plány,
ako Ježiša odstrániť, umlčať; mysleli si, že likvidáciou Ježiša dosiahnu aj
definitívny rozpad jeho prívržencov. Mysleli si, že sa všetci rozídu, rozpŕchnu
a nezostane po nich ani pamiatky.
Skutky
apoštolov hovoria o prekvapení židovských predstavených, ktorí sa
dozvedeli, že Ježišovi nasledovníci neutiekli, ale verejne ohlasujú
Ukrižovaného Ježiša ako Spasiteľa a Mesiáša.
Apoštoli
sa nerozutekali. Spoločenstvo zostalo. Prečo sa tak stalo?
1.) Apoštoli zostali spolu.
Niektoré spoločenstvá ľudí fungujú na
princípe dohovoreného slova. Členovia spoločenstva si dajú slovo, že budú
dodržiavať isté zásady. Majú dostatok charakteru a všetky dobré
vlastnosti, ktoré spôsobia, že spoločenstvo zostáva okolo jedného stola a je
dostatočne silné.
Pri
ohlasovaní evanjelia nestačí iba ľudské slovo dohovoru. Je síce dôležité, ale
je to málo. Ohlasovateľov Zmŕtvychvstalého Pána musí zjednocovať Slovo, ktoré
sa stalo Telom. Je to Slovo, ktoré otvára a rozširuje srdcia učeníkov pre
tajomstvo spásy; je to Slovo, ktoré je zároveň pokrmom a aj Slovo, ktoré
sa dáva ako pokrm v eucharistickom tajomstve.
Spoločenstvo,
ktoré si takto ctí, ba sa priam klania tomuto Slovu, tvorí dobrý základ, aby
zostalo spolu, aby bolo silné pri zdolávaní prekážok a plodné pri
ohlasovaní Ježiša Krista.
2.) Apoštoli zostali v Jeruzaleme.
Zostali na mieste,
kde sa udiali také veľké a hodnotné situácie. Vlastne ich nepovažovali iba
za situácie, ale urobili z nich udalosti. Udalosť je viac ako situácia.
Situácia je prchavejšia záležitosť, udalosť pretrváva niekedy aj veky.
Mnohé mestá sa chvália a honosia rôznymi
objektmi, kde sa v minulosti niečo významné odohralo. Komentujú ich ako
udalosti. Kedysi boli chápané možno iba ako situácie, ale história ich povýšila
na úroveň udalosti. V Jeruzaleme sa odohrali vrcholné udalosti diela
spásy.
V živote dostávame príležitosti,
aby sme z bežných situácií urobili udalosti. A to tým, že svoju prácu
a svoje aktivity kropíme rosou modlitby a požehnania. Predkladáme ich
Bohu na obetu. Prosíme ho, aby posvätil dielo našich rúk. Robíme to aj v tomto
čase, v čase sejby, keď prosíme o dobrú úrodu pre naše polia. Každý
deň môžeme urobiť niečo, čo je pre iných udalosťou. Akýkoľvek dobrý skutok
požehnaný Bohom preniká pozemskú sféru a siaha do večnosti. O to viac
nadobúda ešte hodnotu samotné ohlasovanie Ježiša Krista, ktoré samé o sebe
je udalosťou všetkých udalostí.
Skutky apoštolov
potvrdzujú, že: „...jednomyseľne zotrvávali na modlitbách...“/Sk 1,12-14/. V tomto štádiu
ich života mala pre nich modlitba mimoriadny význam. Pripravovala ich na
prijatie darov Ducha Svätého, ktorý ich „delegoval“ na to, aby išli do sveta a ohlasovali
Ježiša Krista.
Slovo „zotrvávali“ predpokladá dlhodobú
činnosť. Nejde tu o tzv. „jednorazové stretnutie“ alebo niečo krátkodobé
či iba niečo na premostenie dvoch udalostí. Modlitbu chápali ako dlhodobú
pravidelnú činnosť, ktorá bola priam vtkaná do diela ich apoštolského
poslania. Keď je niečo vtkané do textilného materiálu, znamená to jeho pevné
ukotvenie a nemožnosť jeho odstránenia.
Apoštoli takýmto spôsobom poučujú aj
nás. Modlitba ako vrcholná duchovná aktivita nemôže byť iba dočasnou
záležitosťou. Napr. modlím sa len dovtedy, kým sa niečo nezmení alebo modlím sa
len dovtedy, kým niečo nepominie či modlím sa len dovtedy, kým sa mi bude
chcieť.
Každé spoločenstvo získa na stabilite,
na pevnosti iba vtedy, ak je charakterizované črtou ustavičnej modlitby. Tá
musí prekonať aj nechuť aj nedostatok času, na ktorý sa najčastejšie
vyhovárame; musí vytlačiť z hierarchie dôležitosti iné situácie alebo
lákadlá. Takáto modlitba sa odporúča každému kresťanovi, každému v rodine,
vo farnosti, v cirkevnom spoločenstve.
Pozícia apoštolov po Ježišovom odchode
neochabla. Dostali od neho mnohé charizmy a milosti, ktoré ich sprevádzali
pri ohlasovaní evanjelia. Apoštoli s veľkou odvahou a dôverou vykonávali
službu. V ich činnosti niet nijakého hendikepu, ktorý by vyplynul z neprítomnosti
Ježiša. Povzbuďme sa ich príkladom v presvedčení, že Kristus zostáva s nami.
Zostaňme v jeho milosti, zostaňme v jeho Cirkvi, zostaňme na pozícii
veriaceho človeka, ktorý celú svoju nádej a nádej svojho apoštolátu vkladá
práve do neho.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára