utorok 27. augusta 2019

Stará značka.

Raz som navštívil staršiu pani. Vrátila sa z nemocnici a prežívala chvíle rekonvalescencie. Ponúkla ma kávou. Zo skrine vybrala kávovú súpravu. Do šálky vsypala kávu a potom zapla kávovar. Očami som zablúdil na šálku,v ktorej ma už očakávala čerstvá popradská káva. Nevdojak som zažmurkal,lebo na šálke bol namaľovaný nápis. Netrvalo mi dlho,aby som ho prečítal. Bola "stará dobrá značka"-HZ...S. Ihneď som sa dovtípil,odkiaľ  tento kávový servis je. Pamätá ešte deväťdesiate roky minulého stroročia,kedy bola vyššie uvedená značka na vrchole popularity. Vzápätí som si uvedomil súvislosti. Staršia pani,moja hostiteľká,patrila medzi priaznivcov a možno častých návštevníkov,mítingov spomenutej značky. Veď,bolo z čoho! Vzniknutú situáciu som nekomentoval. Hostiteľlke však neušlo,že som sa na nápis zameral. Mimovoľne šálku otočila tak,aby nápis vyditeľný nebol-smerom k stene. Na ospravedlnenie mi povedala:"Bola som výherkyňa.Viete,vtedy som sa dala nachytať,dnes by som sa už nedala ". Pomyslel som si,že nebola výherkyňou,ale obeťou. Tak,ako mnohí iní.Jej ospravedlňujúce slová pôsobili naozaj úprimne. Ktovie?! Uvedomil som si,že možno každého z nás spájajú s minulosťou nejaké tie "značky". Nie,nemusí ísť o tie politické. Môže ísť o všelijaké iné...Dnes by ich najradšej otočili alebo zotreli. Sú však dôvodom a pamätníkom nášho odhodlania rozísť sa so zlými praktikami. Presne na takúto situáciu reaguje Ježiš,lebo pri kritike zákonníkov a farizejov nachádzame aj svoje miesto. Hovorí:"Slepý farizej,vyčisti čašu najprv znútra,aby bola čistá aj zvonka!"/Mt 23,26/. Ak máš čisté vnútro,značka minulosti ťa už trápiť nemusí. Ak si sa minulosťou vysporiadal pred Bohom,aj tvoj zvňajšok je v poriadku a potom si môžeš vypiť a kávu aj z nádoby,ktorá mnohých ľudí kedysi zneistila a poplietla.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára