Z bežnej
praxe života poznáme výrazy: „trinásty plat“, „vianočný príspevok“ alebo „šesť
dávok vakcíny namiesto piatich“. Všetky tieto výrazy hovoria o niečom, čo
je navyše. Nie je to samozrejmosť. Ide o pridanú hodnotu pre človeka, pre jeho
dobro, pre jeho život.
Po
svete chodia ľudia, ktorí sú pokrstení. Je ich veľa. Navonok to na nich
nevidno. Nelíšia sa od ostatných, ktorí pokrstení nie sú. Napriek tomu, že
ľudské zmysly neregistrujú nijaký optický rozdiel, napriek tomu majú pokrstení
niečo navyše – v duši majú nezmazateľný znak, ktorý svedčí o tom, že raz a navždy
patria Ježišovi Kristovi.
Toto „navyše“ chápu
niektorí veľmi svojsky.
Myslia si, že okamih
vyslúženia sviatosti krstu urobí všetko ostatné. Je to mylné chápanie krstu.
Občas počujeme, že
niekto si dal postaviť dom „na kľúč“. Tento výraz hovorí o tom, že firma
postaví celý dom – od základu až po všetky detaily. Majiteľ zaplatí, vyzdvihne
si kľúče, skolauduje a môže si užívať svoje súkromie.
Sú kresťania, ktorí
majú takúto predstavu o pokrstení svojho dieťaťa, že Boh v úkone krstu
urobí všetko „na kľúč“, že dieťa nepotrebujú vychovávať vo viere. Ide o mylné
zmýšľanie. Pri krste vystupuje Boh do popredia a hovorí, že chce podať
pomocnú ruku rodičom a príbuzným, aby mali dostatok síl a trpezlivosti
pri výchove všeobecne – a hlavne, výchove vo viere.
Viera sa nebuduje „na
kľúč“. Má svoju postupnosť. Od základov až po všetky detaily. Je to nikdy sa
nekončiaci proces. Boh je ten, ktorý dáva rodičom a vychovávateľom plné
priehrštie milostí, o ktoré však treba prosiť a žiadať.
Ním sa údajne všetko
končí. Áno, krst je liturgický obrad, ale zároveň je aj obratom, t. j. zmenou v živote
a cestou za Ježišom Kristom.
V týchto dňoch
vysiela verejnoprávna televízia nové naštudovanie románu V. Huga – Bedári.
Jedna zo scén poukazuje na bývalého trestanca, Jeana Valjeana, ktorý sa dostal
z galejí a začína nový život. Nevediac, kde ide, zaklope na dvere
rezidencie katolíckeho biskupa. Ten sa o neho postará, dá mu jedlo,
nocľah, ale ráno zistí, že nočný hosť odišiel a so sebou si zobral aj kompletný
strieborný príbor. Po krátkom čase ho však chytia žandári a dovedú naspäť
pred tvár biskupa. Ten dal Valjeanovi novú šancu. Pred políciou hovorí, že
príbor Valjeanovi podaroval. Potom sa k nemu priblížil a povedal mu: „Jean
Valjean, pamätaj, že si už iný človek. Pamätaj, že si už nový človek, že patríš dobru, a nie zlu.“
Pokrstený človek má mať
hlboko v srdci toto presvedčenie. Jeho život je nezlučiteľný so zlom,
ktoré žiaľ, niekedy vo svete dominuje. Úlohou kresťana je postaviť sa proti
mentalite zla, ktorá je síce lákavá, ale má pochybné cesty a zhubné účinky.
Ide o moderný pojem,
ktorý sa objavil iba nedávno, a to v súvislosti s pandémiou. V niektorých
sférach života musia ľudia pracovať neustále. A to aj za cenu
nebezpečenstva a rizika. Stále je potrebný človek, a to aj napriek
tomu, že technika dospela ďaleko. Stále je potrebný človek, ktorý by vložil
svoje sily a možno aj obetoval svoj život pre vyššie dobro.
V spoločenskom živote
evidujeme rizikové oblasti. Kresťan vo svete predstavuje človeka, ktorý slúži
takejto kritickej infraštruktúre. Nielen po stránke odbornej, ale aj po stránke
hodnôt, ktoré vyznáva. Tým je jeho miesto v živote riskantné a do istej
miery nebezpečné. Kresťan napriek tomu vie, že sa nemôže vzdialiť od zápasu o dobro,
a to aj napriek tomu, že jeho život je mnohokrát spochybňovaný a napádaný
jeho spôsob života.
V našej dobe stále
častejšie počúvame zo strany zamestnávateľov vetu: „Nemáme ľudí, potrebujeme
viac ľudí.“ Svet stále nemá dosť ľudí, ktorí by potvrdzovali, že sú božími
synmi, a to aj napriek svojim slabostiam a svojej hriešnosti.
Evanjelium hovorí, že v okamihu
krstu v rieke Jordán sa otvorilo nebo a zaznel hlas: „Ty si môj
milovaný Syn, v tebe mám zaľúbenie.“ (Mk 1, 11) Boh chce neustále vysielať
nových ľudí, ktorí budú hovoriť a konať v Božom mene. Boh nimi
poukazuje na svoju slávu, na svoju veľkosť, na svoje plány, ktoré má s každým
človekom.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára