Ľudia,
ktorí sa zúčastňujú nejakého podujatia, musia platiť tzv. „účastnícky
poplatok“. Rozpočíta sa podľa počtu účastníkov a poslúži ako časť sumy na
pokrytie celého podujatia. Každý, kto sa prihlási na podujatie, si je vedomí,
že bez tohto poplatku sa na stretnutie nedostane.
Sv.
Peter apoštol, hlava apoštolského kolégia, mal veľkú a hlbokú účasť na
Kristovom vykupiteľskom diele. V čom spočíval jeho tzv. „účastnícky
poplatok“ na tomto diele spásy? On sám o tom píše: „Starších, čo sú medzi
vami, prosím ako spolustarší a svedok Kristových utrpení, ale aj účastník
jeho slávy, ktorá sa má v budúcnosti zjaviť...“ (LH II, s. 592)
Tieto
myšlienky svedčia o jeho spoluúčasti. Nejde o spoluúčasť iba
formálnu, ale hlbokú, ktorá prechádza do hlbín duše.
Kto ďalší si môže zabezpečiť účasť na Ježišovom diele vykúpenia? Je to ten, kto spoznáva Pána Ježiša, aj keď on vystupuje inkognito.
1.) Božie slovo hovorí, že niektorí ho spoznali ako záhradníka
(Jn 20, 11 – 18)
Mária Magdaléna prichádza hneď zrána
k miestu Ježišovho pochovania. Dáva sa do reči s neznámym človekom,
ktorého považuje za záhradníka. Nakoniec zisťuje, že to nie je záhradník, ale
samotný Ježiš. Záhradník je človek, ktorého aj vtedy považovali za takého,
ktorého činnosť sa zameriava na skrášľovanie vonkajšieho prostredia. Niet sa čo
čudovať, že Mária Magdaléna ho považovala za akéhosi udržiavateľa vonkajšieho
prostredia. V prenesenom slova zmysle sa nemýlila. Ježiš je akoby
záhradník, ktorý sa stará o naše vnútro. Vonkajšok je vyjadrením vnútra
človeka. Medzi vnútrom a vonkajškom by mal byť súlad. Autor Jeruzalemských
katechéz píše: „Kiež ti čisté svedomie vyrovnáva tvár...“
Čistota vnútra sa premieta do čistoty praxe života. To je jeden z viacerých darov zmŕtvychvstalého Pána. Zvlášť dnešná doba potrebuje takýchto svedkov. Takých, ktorí sa zameriavajú na vnútro, aby navonok boli hodnovernými svedkami Ježišovej lásky.
2.)Ježiš vystupuje ako neinformovaný pútnik. (Lk 24, 13 – 35)
Text evanjelia hovorí o emauzských
učeníkoch, ktorí plní sklamania z Ježišovho tragického konca odchádzajú na
vidiek.
Ježiš sa k nim pridáva ako
neinformovaný spolupútnik. Predstavuje človeka, ktorý len prechádza. Dianiu na
území, ktorým prechádza, venuje iba okrajový záujem. Zdá sa, akoby ho motivoval
cieľ cesty. Napriek tomu sa stavia do pozície tak, že sa chce dá poučiť.
V Jeruzalemských katechézach
čítame: „Viera ťa poučuje a uisťuje, že to, čo vyzerá ako chlieb, chlebom
nie je, aj keď má takú chuť, ale je to Kristovo telo. A čo vyzerá ako
víno, vínom nie je, aj keď má takú chuť, ale je to Kristova krv.“ (LH II, s.
594)
Tento výrok znamená dve veci:
a)
Máme sa učiť selektovať. Máme nadobúdať
schopnosť rozlíšiť nepodstatné veci od hodnotných. Nepodstatných sa zbaviť,
podstatným sa venovať.
b)
Viera nás poúča, že nie všetko, čo
nejako vyzerá, je hodnotnou skutočnosťou. Viera má schopnosť rozlíšiť
a vôľa potvrdiť, čo má zostať
v mysli a v duši.
Celý život sme pútnikmi, ktorí kráčajú za svojím cieľom a pozemským skutočnostiam okolo nás venujú iba takú pozornosť, nakoľko im pomáhajú záverečný cieľ dosiahnuť.
3.) Ježiš je považovaný za ducha. (Lk 24, 35 – 48)
Táto udalosť z evanjelia hovorí
o tom, ako sa Zmŕtvychvstalý zjavil v spoločenstve ustráchaných
učeníkov. Niet sa čo čudovať, že ho považovali za prízrak, za ducha.
Dnes
je tendencia, podľa ktorej sa chcú ľudia dostať za hranicu svojho vnímania.
Chcú spoznať neviditeľný svet, pre ktorý ešte nie sú disponovaní. Chcú
komunikovať s duchmi miesto toho, aby vnášali ducha evanjelia do
pozemského života. Našou úlohou nie je skúmať teraz duchovný svet, lebo ten je
za hranicami pozemského sveta. Je však potrebné skúmať hĺbku ducha evanjelia.
Slovo
evanjelium prekladáme ako radostnú zvesť a tá sa má prejaviť
v radostnom štýle života. Svedčia o tom Jeruzalemské katechézy, kde
sa píše: „Posilňuj si srdce tým, že budeš prijímať tento chlieb ako duchovný
pokrm a rozjasňuj si tvár duše.“ (LH II, s. 595) Okrem pokrmu eucharistie
treba prijímať pokrm slova, aby sme žili radostne, čo je v dnešnom svete
takmer hrdinské. Božie slovo má aj taký rozmer, že napriek ťažkosti života môže
udeliť veriacemu dar pravej radosti.
V evanjeliu
sa píše, že Pán Ježiš po svojom zmŕtvychvstaní sa na druhý pokus stretol
s Tomášom. (Jn 20, 19 – 31) Pri stretnutí Pán povzbudzuje Tomáša takto:
„...vlož prst...vlož ruku do môjho boku.“ Povzbudzuje ho takto, aby sa celý
postupne zahĺbil do Božieho tajomstva. Vedie ho pomaly, postupne, krok za
krokom. Najprv prst, potom ruka, a nakoniec celý človek. Takto sa všetci
pretvárame do podoby vhodného kandidáta pre Božie kráľovstvo a presne
takto nadobúdame aj účasť na Ježišovom živote, ktorá vyústi do definitívneho
spoločenstva s Bohom vo večnosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára