piatok 10. apríla 2020

Vieš,kto som ja?

Raz večer v parku stála a debatovala skupina mladých ľudí. Žartovali,smiali sa,spomínali na roky spoločne strávené v školských laviciach. Nedaleko,na lavičke sedel opilec. V ruke mal nápoj,ktorého názov zľudovel do podoby -čučo. Rozprával sám so sebou,občas si uhol z fľaše. Pokúšal sa aj vstať,no nebolo mu to súdené. Napokon na vlastné pokusy rezignoval,ale začal sa zaujímať  o skupinu mladých. Hlasne dával na javo,že chce,aby mu pomohli vstať. Nevšímali si ho ani po tom,čo začal kričať silnejšie. Ich reakcia bola taká,že sa zobrali a pomaly odchádzali preč. Opitý za nimi pokrikoval:"Nechcete sa so mnou rozprávať?...viete,kto som ja?..." Potom na chvíľu zmľkol,aby následne povedal potichšie:"...kto som bol?" Bolo evidentné,že jeho súčasná situácia je vzdialená od od toho,kým bol v minulosti. Táto komicko-smutná epizóda mi prišla na myseľ,keď som sa začítal do Jánových pašií/Jn 18,1-9, 42/. Je tam úryvok rozhovoru medzi uväzneným Ježišom a Pilátom. Pilát ho vyšetroval,aby spravodlivosti zadosťučinil. No,zostal prekvapený,lebo Ježiš na niektoré jeho otázky neodpovedal. Rozhorčený mu dôrazne pripomenul:"So mnou sa nechceš rozprávať?! Nevieš,že mám moc prepustiť ťa a moc ukrižovať ťa?" Údajná Pilátová moc dlho nevydržala. Nedokázal si vybudovať pamätník večnej hodnoty. Napokon,takto dopadli aj mnohí ďalší,jemu podobní...Cez Triduum sa náš zrak upiera na Ukrižovaného. Na kríži vidíme trpiaceho muža,ktorý podstúpil kruté mučenie. Vo chvíli stíšenia budeme v duši počuť jeho hlas:"Chceš sa so mnou rozprávať?"  A celému svetu adresuje výčitku:"So mnou sa nechcete rozprávať?...viete,že ja mám moc,moc absolútnu?". Pohľad na Ukrižovaného v nás vyvoláva túžbu rozprávať sa s ním. Zo začiatku môžu slová viaznúť-už dávno nie sme na to zvyknutí,odvykli sme...Prípadne sa nám slová zadrhávajú,lebo ani nevieme,čo si počaťs Ježišom osamote..už dávno sme to nezažili...Myšlienky sa nám roja a pripadajú nám ako neusporiadaný útvar,ktorý je svojhlavý a živelný. Ale s pribúdajúcim časom dostávame dar-pokoj,ktorý sa rozhostí v našej mysli a takto vytvorí predpoklady pre radostnejšiu komunikáciu. Ježiš nám povie:"Nevieš,že mám moc oslobodiť ťa od hriechov? Nevieš,že moja krv zmýva aj tvoje hriechy?" Kto by nechcel byť adresátom Ježišovej veľkej a nepreskúmateľnej moci?! Nechajme dopadnúť na seba jeho vyčítavý pohľad z kríža a započúvajme sa do otázky,ktorá je viac túžbou po nás,ako zdrvujúcim rozsudkom:prečo sa nechceš so mno rozprávať častejšie? Už teraz hovoria kompetentní o ďalšom vývoji sveta,po tom,čo koronavírus stratí svoju moc. Radia sa politici,ekonómovia,zamestnávatelia atď. Sú v tomto zozname všetci kompetentní? Dôležitosť týchto je neodškriepiteľná. Napriek tomu-nechýba niekto dôležitý? Kiež by všetci,ktorí plánujú nové usporiadanie sveta,počuli hlas Ježiša,Mesiáša,Božieho Syna:"So mnou sa nechcete rozprávať? Veď,ja mám moc väčšiu ako všetky vaše možnosti a potenciály!". Chce nový svet,ale v ňom obnoveného človeka,ktorý bude klásť dôraz na veci potrebné pre spásu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára