Človek je schopný vytvoriť veľkolepé dielo. Mnohé veci dotiahne do dokonalosti. Osoh z toho majú potom celé generácie. Stáva sa však, že aj najdokonalejšie dielo stroskotá na nejakej maličkosti. Jednoducho, prihodí sa niečo také, s čím nikto nepočíta. Efektom môže byť, že celé dielo stroskotá a zanikne. Uvedieme niekoľko príkladov.
Svojho času bol veľmi populárny
americký kriminálny seriál v ktorom hlavnú postavu stvárnil Peter Falck. Seriál
mal názov Colombo. Hlavná postava – poručík Colombo, rieši samé spletité
prípady. Ako to už býva, nakoniec sa mu podarí všetky vyriešiť. V jednej časti
odhalí vraha na základe jedného zahryznutia do syra. Usvedčený vrah, inak mimoriadne inteligentný
človek, viackrát opakuje vetu: „Jedno hlúpe zahryznutie! Jedno hlúpe
zahryznutie!“ Myslel si, že zrealizoval dômyselný zločin, no usvedčila ho maličkosť: zahryznutie
do syra...
V roku 1912 havaroval
najdokonalejší a najluxusnejší zaoceánsky parník Titanic. Bol navrhnutý a skonštruovaný
tak, aby nikdy nezlyhal. No, stalo sa. Pri svojej prvej plavbe narazil na kus
ľadovca. Vznikla trhlina, do lode vnikla voda a za niekoľko hodín zahynulo
1450 cestujúcich. Jeden hlúpy stret s ľadovcom! Na parníku bolo málo
záchranných člnov, preto také veľké množstvo ľudí zahynulo.
Pýchou letectva boli lietadla AIR
FRANCE s názvom Concord. Preslávili sa v 60-tych a 70-tych
rokoch minulého storočia. Boli to jediné dopravné lietadlá, ktoré mali nadzvukový
charakter. Definitívny koniec ich éry nastal v roku 2000. Vtedy, pár minút
po štarte, z letiska v Paríži havaroval Concord so stovkou pasažierov na palube. Príčinou
havárie bola banalita. Pár minút pred Concordom vzlietlo iné lietadlo. Tomu sa
odlomil asi štyridsaťcentimetrový pás z titanu a zostal ležať na
dráhe. Concord vo vysokej rýchlosti „zachytil“ pneumatikou tento kus kovu.
Pneumatika sa roztrhla a jedna časť prerazila palivovú nádrž pod krídlom.
Stroj začal horieť a asi po dvoch minútach havaroval, pričom zahynuli
všetci pasažieri spolu s posádkou lietadla. Concord bol súbehom technickej
dokonalosti a luxusu. Stačila však malá nepozornosť, malý predmet na dráhe
a všetko sa skončilo. Malicherné, drobné veci dokážu urobiť koniec veľkým
a dokonalým projektom.
Veľkým Božím dielom je dielo
vykúpenia a spásy. Súčasťou tohto veľkolepého diela je druhý príchod
Božieho Syna v sláve. Toto Božie dielo nikdy nestroskotá, a to aj
napriek tomu, že mu cestu pripravoval človek – Ján Krstiteľ. T.j. tvor z mäsa
a kostí. Tento najväčší z prorokov vôbec nepredstavoval slabé miesto
v Božom pláne spásy. Niet sa čo obávať, žeby človek – tvor z mäsa a kostí
zlyhal a spôsobil vážny otras Božiemu plánu spásy.
V tejto súvislosti pripomína
svätý Gregor Naziánzsky (LH 1, s. 33) dôležitú úlohu proroka od Jordánu v porovnaní
s Kristom, ktorému on pripravoval cestu.
1. Ján
Krstiteľ bol lampou, Ježiš jasným svetlom. Lampa predstavuje núdzové riešenie.
Kto ju používa, používa ju s úmyslom dočasne si poslúžiť pri vykonávaní
nejakej činnosti. Lampy, čo ako dokonalé, sa môžu pokaziť, prípadne zlyhať.
(Naše lampy hasnú. – Nerozumné panny). Súčasný svet technológií prináša veľké
pokroky aj v možnostiach umelého osvetlenia. Aj tu sa všetko vyvíja a zdokonaľuje.
Napriek tomu, ostane lampe navždy prívlastok – náhradné riešenie. Človek vždy
bude túžiť po jasnom, prirodzenom svetle. Je to preto, lebo je stvorený tak, aby jeho
nádeje boli zakotvené vo večnom Svetle.
Pre život
človeka je mimoriadne dôležité jasné, prirodzené svetlo. V čase, keď ho
máme k dispozícii robíme najviac aktivít, a tým pádom aj najviac
dobra. Jasné svetlo sa spája s úmyslom človeka urobiť hodnotné a ušľachtilé
veci. Jasné, prirodzené svetlo nemá plnohodnotnú náhradu. Je jedinečné a originálne.
Nič sa mu nemôže rovnať. Nepotrebuje zdokonaľovanie. V rámci pozemského
života nepozná konkurenciu. Žiadna technika ho neprekoná a nevytlačí z najvyššieho
piedestálu.
2. Ján
Krstiteľ je hlas a Ježiš je slovo. Medzi Krstiteľom a Ježišom je taký
rozdiel, aký je medzi hlasom a slovom. Kedy oceníme ľudský hlas? Ľuďom,
ktorí sú dlhodobo mimo civilizácie, dobre padne, keď počujú ľudský hlas. Veľmi sa
potešia. Nestačí im akýkoľvek zvuk. Prečo? Lebo hlas znamená život. Hlas je
znamením, že niekde blízko je život. Hlas, ako taký, rozlúštiť nedokážeme a z veľkej
diaľky ho nerozmeníme na drobné. No práve cez hlas sa dostávame do spoločenstva
ľudí. Hlas nás vábi, aby sme vykročili za človekom. Hlas je dôležitý v istom
štádiu života, ale má tendenciu zaniknúť.
Ježiš ako slovo.
Sú situácie, kedy je hlas ako prostriedok komunikácie nedostatočný. Máli sa
nám. Slovo človeka má svoj význam: pozýva, varuje a upozorňuje. Slovo
pomenúva a definuje rôzne situácie. My sa musíme na slovo sústrediť a napnúť
sluch, aby nám bolo užitočné. Prostredníctvom slova sa dorozumievame. Slovo na
rozdiel od hlasu nezaniká ale ostáva v mysli a v srdci. Kristus,
ako pravé Slovo, zostáva v ľudskej duši trvalým spôsobom a vedie človeka
po ceste spásy.
3. Svätý
Gregor dáva Krstiteľovi prívlastok družba a Ježišovi Ženích. Prečo je to tak?
Družba je v službách ženícha. Je jeho predĺženou rukou. Teší sa, že bol
poctený týmto titulom. V mene ženícha pozýva na svadobnú hostinu. Počas
nej je hosťom k dispozícii a rozdáva dobrú náladu. Aj po skončení
hostiny, t. j. v ďalšom živote, zostáva v priazni ženícha. Musí byť
pripravený riešiť rôzne situácie. Ženích mu dôveruje. Skrze družbu si uctíme
ženícha. Družba nemá úmysel ženícha zatieniť.
Ženích počas
hostiny družbu zatieňuje. Družba je na hostine potrebný, ale ženích je žiadaný.
Musí byť v centre pozornosti. Družba je diskrétny, nezatieňuje ženícha.
Ženích dáva všetky kompetencie družbovi, dôveruje mu. Družba nezávidí ženíchovi
ani vtedy, keď on požíva úctu a prijíma dary. Odmenou pre družbu je
spokojnosť hostí a samotného ženícha.
Z textu vyplýva,
že lampa, hlas a družba nie sú prvoradé. Prioritou je jasné svetlo, slovo
a ženích. Napriek tomu sa javí lampa, hlas a družba ako dôležité
premostenie k najvyššej úrovni. Bez týchto prvkov by sme ťažko hľadali
cestu k Bohu. Buďme vďační, že sa nám v tomto reťazci našlo primerané
miesto a úloha. V adventom období popracujme tak, aby svetlo našej
viery svietilo jasnejšie; aby náš hlas modlitby zaletel až k Pánovi, a aby
sme svoje „družbovské“ povinnosti plnili zodpovedne až dovtedy, kým definitívne
nepríde Ženích a príjme nás do spoločenstva vo svojom kráľovstve.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára