Pred niekoľkými dňami sme sa dozvedeli,
že v Českej republike, v Milevsku, v starobylom Kostole sv.
Egídia sa našla vzácna relikvia. Pravdepodobne ide o klinec
z autentického kríža, na ktorom zomrel Ježiš Kristus na Kalvárii.
V dutine kostola, v stene, sa našli pozostatky a kúsky
rozpadnutej drevenej skrinky. Tá mala na povrchu zlatý vrchnák s tepaným
krížom. Prvé prieskumy hovoria, že niektoré časti dreva môžu pochádzať
až z 3. – 5. stor. po Kr. V úlomkoch z rozpadnutej schránky sa
našli drobné zlaté a strieborné kúsky, ktoré kedysi drevenú skrinku
zdobili. Vo zvyškoch rozpadnutého materiálu našli to, čo sa považuje za zlatý
klinec objavu – železný klinec (asi 6-cm), ktorý zdá sa, bol uctievaný ako
mimoriadne vzácna relikvia.
Archeologické
odkrývanie nálezu nebolo deštruktívne. Autori objavu hovoria, že použili
nedevastačné zásahy spojené s modernou technológiou skúmania. Išlo o
„bezbolestný“ zásah do objektu.
Pandémia,
ktorá sa stala súčasťou nášho každodenného života, rozbila a narušila
plány človeka na malé kúsky. Musíme priznať, že bola devastačná po materiálnej
i duchovnej stránke. Denne zomierajú ľudia s diagnózou COVID19, denne
evidujeme ľudí, ktorí prišli o prácu a stretli sa s existenčnými
problémami.
Pandémia
spôsobila, že mnohí stratili istoty, optimizmus, radosť a nádej. Na
troskách tohto zboreniska sme teraz, na Vianoce, objavili niečo mimoriadne
hodnotné. Pod úlomkami pozemských istôt sme objavili vzácny poklad –
betlehemské Dieťa. Práve klinec – hovoria niektorí – nájdený v Milevsku –
mohol byť súčasťou jeho kríža z Kalvárie.
Vianočné
sviatky nám pripomínajú, že stále máme dôvod na nádej. Betlehemské Dieťa
k nám prichádza s darom posolstva spásy a nádeje.
Za akých okolností objavíme hodnotu Mesiáša, ktorý prichádza do nášho sveta?
1.) Znie to paradoxne, ale máme použiť metódu, ktorá je devastačná – treba zničiť starého nepriateľa, ktorým je hriech.
Nijaká novodobá technológia nám to
neuľahčí. Bez víťazného osobného zápasu s hriechom sa nám nepodarí objaviť
hodnotu Božieho posolstva.
Predstavme si situáciu, ktorú opisuje
v evanjeliu sv. Lukáš (Lk 1, 57 -66).
V dome starozákonného kňaza Zachariáša a jeho manželky Alžbety
sa tešia z prírastku. Na svet prišiel chlapec. V rodinnom kruhu
vzniká polemika o tom, ako sa bude volať. Rodičia zvestujú, že sa bude
volať Ján. Na druhej strane sa vzdialení príbuzní čudujú, že sa nevolá po
otcovi – Zachariáš. Niekto by povedal, že tu ide o akýsi zbytočný zápas
o mená. Ale v tejto zápletke nejde o meno ako také, ale
o to, že Ján bude výnimočným človekom. Sám Ježiš o ňom povedal, že
spomedzi ľudí sa nikto väčší nenarodil ako on.
Nikto hriech nepranieroval tak ako Ján. Okrem iného aj v tom bol výnimočný. Výnimočnosť nás, kresťanov, je v tom, že sme nezmieriteľní s hriechom. Ak zostávame v tejto pozícii, tak potom obraz novonarodeného Ježiša sa stáva pre nás bližším a zrozumiteľnejším.
2.) Božie slovo nás upozorňuje, že sa máme zladiť so zmýšľaním Boha. Máme svoj život prispôsobiť jeho náuke.
Poúča nás o tom sv. Pavol, ktorý
píše Títovi: „Milovaný, zjavila sa Božia milosť na spásu všetkým ľuďom
a vychováva nás, aby sme sa zriekli bezbožností a svetských žiadostí
a žili v tomto veku triezvo, spravodlivo a nábožne,...“
(Tit 2, 11 – 12)
Liturgia hodín, t. j.
kňazské modlitby, nám túto myšlienku zdôrazňujú z iného uhla. Kňaz Hipolyt
v diele Proti Noetovmu bludu, píše: „Preto máme vedieť všetko, čo Sv.
písmo hlása, a máme poznať všetko, čo učí. Tak máme veriť v Otca, ako
sám chce, aby sme verili, a jeho Syna máme tak oslavovať, ako chce, aby
sme ho oslavovali, a Ducha Svätého máme prijímať tak, ako nám ho on chce
darovať. Nie podľa našej vôle, ani podľa vlastného vkusu, ani nesmieme robiť
násilie tomu, čo sme dostali od Boha, ale všetko treba chápať tak, ako nás on
sám vo Sv. písme učí.“ (LH I, 253)
Pred niekoľkými dňami
som sledoval v televízii zaujímavý dokument. Vysielali zábery
z nácviku istého významného symfonického orchestra. Dirigent túto nahrávku
viedol. Neustále hru prerušoval, nabádal hudobníkov, aby hrali inak, takže
museli začínať vždy znova a znova. Trvalo to dovtedy, kým maestro nebol
spokojný. Pravdepodobne takto prebieha každá skúška.
Aj ľudia, ktorí majstrovsky ovládajú hru na hudobnom nástroji, sa musia učiť zladiť sa s ostatnými a podrobiť sa taktovke dirigenta. Tento pekný obraz je odkazom Vianoc. Aj keď si myslíme, že sme v niečom majstri, že dokážeme veľké veci, ešte stále to neznamená, že sa dokážeme zladiť s ľuďmi z nášho okolia a už vôbec to neznamená, že sme poddajní Bohu, ktorý drží taktovku prozreteľnosti v rukách.
3.)Chvíľa Ježišovho narodenia nás vťahuje do prostredia života pastierov. Tí sa dozvedajú od anjela, ktorý ich navštívil, radostnú zvesť: „Dnes sa vám v Dávidovom meste narodil Spasiteľ, Kristus Pán.“ (Lk 2, 1 – 14)
To „dnes“ predstavuje široký pojem.
U niekoho sa Kristus ako Mesiáš narodí až po rokoch alebo desaťročiach
a pritom stále trvá stále to Božie „dnes“.
Možno
niektorí z vás sledujú zimnú súťažnú disciplínu – skoky
na lyžiach. Vždy, keď sa objaví na veži pretekár, na boku mostíka je jeho
tréner, ktorý ma zdvihnutú ruku alebo zástavku. Pretekár sa spustí dolu
mostíkom
až vtedy, keď mu tréner mávne rukou. Kedy to robí? Vtedy, keď fúka priaznivý
vietor vhodný na skok.
My Mesiáša
v Ježišovi objavujeme vtedy, keď je situácia nášho života stabilná, keď je
rýchlosť štýlu života obmedzená. Vtedy, keď uberieme
zo závratného životného zhonu, vtedy, keď sa dokážeme pohrúžiť do ticha, vtedy,
keď dokážeme panovať nad sebou. V tom okamihu nám Boh akoby dával
znamenie, že práve teraz sa pre nás narodil Mesiáš a chce, aby sme ho
prijali a podľa jeho zásad žili.
Železný
klinec z Kalvárie, ktorý budú skúmať vedci, po jeho dlhodobom azyle
v úkryte, sprístupnia. Počas Vianoc vyberáme svoj vieru z azylu alebo
akejsi úschovne a sprístupníme pre svoje okolie. Ide o náš poklad.
Nemáme ho znovu zakopávať a strácať. Udržme ho v kondícii, aby sa ním
mohli motivovať aj ľudia z prostredia nášho života.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára