Piesne niektorých populárnych spevákov
sa spievajú dlhé roky. Dotyční interpreti ju musia spievať na všetkých
koncertoch, lebo si to priaznivci želajú. Na tlačových konferenciách dostávajú
otázky, či majú ešte motiváciu roky spievať to isté. Odpoveď znie: „Nie je to
jednoduché, aj keď je to niekedy proti srsti, musíme fanúšikom vyhovieť.“
Iný
príklad. Predstavme si situáciu, podľa
ktorej rodič karhá svoje dieťa a pritom používa tieto výrazy: „Koľkokrát
som ti povedal, že to nemáš robiť.“ Rodič opakuje niektoré výzvy mnohonásobne.
Ani ich nepočíta. Sám je z toho nervózny a podráždený, unavený, ale
musí to robiť vždy – znovu a znovu.
Autor
Listu Hebrejom píše: „Mnoho ráz a rozličným spôsobom hovoril kedysi Boh
otcom skrze prorokov. V týchto posledných dňoch prehovoril k nám v Synovi,
ktorého ustanovil za dediča všetkého a skrze ktorého stvoril aj svet.“
(Hebr 1, 1 – 2)
Z týchto
slov vyplýva, že Boh neustále dáva o sebe vedieť a že rozmanitým
spôsobom o sebe hovorí. Ľudsky uvažujúc by sme si mohli položiť otázku: „Neunaví
sa?“ Nie je vyčerpaný toľkými svedectvami o sebe? Nie je unavený z toho,
ako sa neustále ľuďom pestrým spôsobom zjavuje? Odpoveď je: „Nie.“
Boh
nielenže nie je unavený či nebodaj roztrpčený svedectvami o sebe. Práve
naopak. Svoju činnosť prejavovania sa vygradoval či vyšperkoval tým, že
prehovoril vo svojom Synovi... Presne tak, ako nás učí dikcia Listu Hebrejom. Ako
sa teda Boh zjavuje prostredníctvom vianočného posolstva?
Pomôžme
si slovami Evanjelia sv. Lukáša.
Týmto nám Boh nechal odkaz. Aby sme
vtedy, keď ho objavíme zavinutého v plienkach, dostali podnet rozvinúť
svoju vieru. Boh nás motivuje a ukazuje, že pred našimi očami v priebehu
pozemského života bude odvíjať veľké tajomstvá jeho lásky k nám. Od toho
sa odráža aj naše prehĺbenie a rozvinutie viery.
Kedysi
som navštívil textilnú galantériu. Predo mnou stála pani, ktorá si vyberala
látku. Ukázala na bal s konkrétnou látkou. Povedala predavačke, aby jej
odvinula 2 metre, aby videla, ako sa jej bude látka páčiť. Je isté, že iný
pohľad sa nám naskytne vtedy, keď tu látku vidíme zvinutú do balu. Oveľa
detailnejší a presnejší máme pohľad na látku, ktorá je odvinutá. Iný je
život podľa viery, ktorá je ešte „zavinutá v plienkach“. Duchovne bohatší
spôsob života si osvojíme vtedy, keď svoju vieru rozvinieme nielen v poznaní,
ale aj v praxi života. Boh náš život použije ako motiváciu a rozvinie
naše skutky tak, aby boli odrazovým mostíkom pre ostatných.
Jasle boli súčasťou jednoduchého, až
primitívneho zariadenia maštale. Napriek tomu sa stali viditeľným a posvätným
miestom. Boh chcel tým naznačiť, že vstupuje do sveta, ktorý je slabý a biedny,
lebo ho poznačuje hriech. Napriek všetkým svojim ohromujúcim objavom zostáva
svet biednym priestorom, v ktorom sa realizuje aj hriech. Boh sa však aj v tomto
svete stáva viditeľným.
Boh
je viditeľný, lebo všade naokolo máme kostoly či posvätné miesta. Boh je viditeľný
aj pre život nás, kresťanov. Skvie sa na poli morálnej biedy, v ktorej sa
svet zmieta.
Pred niekoľkými rokmi som v rámci pravidelných prvopiatkových návštev zavítal do jednoduchého príbytku starších ľudí. V dome mali starý nábytok, staré zariadenie. Byt prezrádzal jednoduchosť a čistotu. Uprostred tejto jednoduchosti opatrovali staré obrazy Božského Srdca Ježišovho a Panny Márie. Boli na najdôstojnejšom mieste. Hneď bolo vidieť, akú dôležitosť v ich živote zohráva viera. Všetko ostatné bolo pre nich druhoradé. Na prvom mieste bol Boh.
3.) Evanjelista uvádza, že Mária s Jozefom sa usadili v maštali, lebo v hostinci nebolo miesta.
V ľudových pobožnostiach má práve
táto scéna časté a dramatické miesto. Existujú viaceré naštudované verzie
tejto udalosti. Umelecké i amatérske. Väčšinou je to podané tak, že Mária
s Jozefom narazili na ľudský necit a chlad. Možnože to tak nebolo.
Možnože išlo o to, že všetky hostince naokolo boli obsadené a mali naplnené
kapacity.
Súčasný
svet je ten, ktorý hovorí, že má naplnené kapacity pre Boha, že už pre neho
nemá miesto. Pre všeličo iné áno, ale pre Boha už nie. Ľudstvo zisťuje, že má
vyprázdnené kapacity surovín. Napr. uhlia, ropy a hovorí sa, že je aj
nedostatok vody. Odborníci preto hľadajú alternatívne riešenia.
Svet
hľadá alternatívne riešenia, lebo vyhnal Krista. Poslal ho hanebne do maštale.
Keďže Boh chýba, hľadajú sa alternatívne zdroje. Tie však nikdy nemôžu naplniť
vnútro človeka.
Odkaz
vianočných sviatkov je v tom, že nám, kresťanom, sa treba zdvihnúť a opäť
klopať na príbytky ľudských sŕdc. Znovu sa nám treba domáhať miesta v tzv.
hostincoch a zabezpečených existenciách, ktoré predstavujú hodujúci ľudia
dnešnej doby. Je to hanebné, ale Kristus si stále musí hľadať svoje miesto v príbytkoch
i v srdciach.
Bežne
sa stáva, že ľudia sú unavení z každodennej rutiny a plnenia každodenných
povinností ako cez kopírovací papier. Mnohí zostávajú vyhorení a frustrovaní.
Hľadanie a ohlasovanie Krista nás nikdy neunaví. Sme schopní niečo
obetovať na tento cieľ? „Boh sa neunaví vo svojej láske a milosrdenstve,“ hovorí
pápež František. Vytrvalo bude vydávať svedectvo o sebe. Pri tom počíta aj
s nami. Neváhajme obetovať životnú energiu na to, aby sme v ohlasovaní
narodeného Mesiáša našli nielen záľubu, ale aj zdroj posily do života.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára