Pri
nedávnej návšteve jednej rodiny som postrehol povzdych starého otca. Mal
charakter bôľu a neradostného akcentu: „Ten náš vnuk (XY) sa úplne zmenil.
Ako dieťa bol veľmi milý a úslužný, no teraz je s ním veľmi ťažká
reč. Myslí si, že pojedol všetku múdrosť sveta.“
Je to tak. Človek sa môže počas svojho
života zmeniť. Nehovoríme o premene človeka, ale o jeho zmene.
O jeho vnútornej zmene. Na druhej strane je tu Boh, ktorý človeka stvoril
a on sa meniť nemôže. Svedčí o tom Sv. písmo slovami: „Ježiš
Kristus je ten istý včera, dnes
i naveky.“ (Hebr 13,8) Boh sa teda nezmení, ale ako sme boli svedkami
v evanjeliu, sa Ježiš, Boží Syn, premenil pred očami svojich učeníkov (Mt
17, 1 – 9). Boh sa premenil preto, aby ukázal a naznačil, že aj nás premení
raz tak, aby sme mohli vojsť do jeho kráľovstva.
Prežívame pôstne obdobie. Adekvátnejší
výraz na zmenu človeka je výraz „obrátenie“. Myslíme tým obrátenie sa
k Bohu, obrátenie sa k hodnotám, ktoré s ním súvisia
a zároveň odvrátenie sa od hriechu. To je tá podstatná zmena
v človeku, po ktorej voláme počas pozemskej púte. Ako sa má prejaviť
v praxi?
1.) Evanjelista
Matúš píše, že Ježiš vzal Petra, Jakuba a Jána a vyviedol
ich
na vysoký vrch. Prakticky to znamená, že kresťan má byť svojím životom vysoko
nad priemerom profánneho spôsobu života. Často sme svedkami javu, podľa ktorého
človek bez vysokého spoločenského postavenia môže byť svojím životom vyššie ako
ľudia na špičke spoločenského života. Platí to aj opačne. Ľudia, ktorí sú na
výške svojho postavenia v spoločnosti sa niekedy nemôžu chváliť svojím
morálnym kreditom.
Kresťan by mal byť
svojím životom nad všetky trieštivé a nejednotné
prvky
v živote. Uvedomuje si totiž, že Boh je najdokonalejší vzor jednoty
a vytvárania vzťahov. Ten, kto volá po jednote a po dobrých vzťahoch,
volá po Bohu, ktorý jediný môže túto jednotu zabezpečiť. Kresťan je človek,
ktorý všetky radostné i bolestné okamihy svojho života prijíma
v duchu Kristovho vzoru. Je i človekom, ktorý „z výšky“ dokáže
prehodnotiť svoj vzťah k Bohu a k svojmu životu. Ako príklad si
môžeme zobrať mýtnika Zacheja, ktorý vyliezol na strom tesne pred Ježišovým
príchodom. (Lk 19, 1 – 10) Zachej musel vyliezť na strom, aby z výšky
dokázal správne prehodnotiť svoj vzťah k Bohu. Kresťan má vystúpiť vyššie,
aby dokázal prehodnotiť svoje životné putovanie vo svetle Kristovho evanjelia.
Pôstne
obdobie nám poskytuje dostatok príležitostí, aby sme sa dostali vyššie,
a tak k Bohu.
2.) Ježiš
vzal Petra, Jakuba a Jána do samoty. Tým chcel naznačiť, že
v živote
kresťana má mať dôležité miesto samota. V minulosti ju ľudia ľahšie
dosahovali. V dnešnej dobe viažu človeka rôzne povinnosti, ktoré mu
neumožnia vzdialiť sa dlhodobo mimo destinácie, kde žije a pracuje. Preto
sme svedkami paradoxnej situácie, kedy kresťan žijúci v civilizovanej
spoločnosti musí hľadať možnosti samoty. Dosiahne ju tak, že bude aspoň na istý
čas mimo dosahu všetkého škodlivého. Mimo dosahu telefónov či techniky
a zlomyseľnosti alebo iných negatívnych javov ľudí. Určité veci v domácnosti
ukladáme mimo dosahu detí, aby si neublížili. Ako Božie deti sa máme držať
v živote bokom od rôznych pokušení, kontaktov a vzťahov, ktoré by
mohli ublížiť našej duši a našej spáse. Samota nemôže byť bez Boha. Samota
bez Boha je nedozernou a nebezpečnou hlbočinou. Naopak, samota
s Bohom je zmysluplným a duchovne bohatým spôsobom prežívania života
uprostred hluku a odstredivých síl tohto sveta. Čím sme viac vháňaní do
virvaru sveta, tým viac potrebujeme samotu s Kristom, ktorá nám zabezpečí
Božiu priazeň a chuť do života. V pôstnom období si nájdime čas na
dosiahnutie atmosféry samoty, v ktorej by sme svoj život prehodnotili
a stanovili priority.
3.) Na
Horu Premenenia vystúpili s Ježišom 3 apoštoli – Peter, Jakub
a Ján.
Pre veriaceho človeka je akousi základňou spoločenstvo. Najmä spoločenstvo
ľudí, ktorí uverili v Krista a ktorí sa usilujú nasledovať ho aj
uprostred tzv. bezbožného sveta. O to viac sa vyníma ich hrdinstvo
každodenného života. Dopredu nás „potiahne“ iba spoločenstvo takých ľudí, ktorí
hľadajú Krista a podľa neho aj žijú. Je dobré vedieť, že máme okolo seba
takto zmýšľajúcich a konajúcich ľudí. V niektorých športových
disciplínach oceňujeme rýchlu technickú akciu smerom na bránu. Niekedy máme
pocit, že aktéri ju praktizujú takmer poslepiačky. Komentátor obyčajne použije
frázu: „vedia o sebe“. Chce tým povedať, že sú zohratí, že čo-to už spolu
absolvovali a že sa nepotrebujú dohadovať v základných líniách.
Kresťania by mali
o sebe vedieť. Medzi svojimi priateľmi máme ľudí
rôzneho
„razenia“. Kontakty s mnohými udržiavame najmä preto, lebo nám niekto môže
byť užitočný. Je dobré, keď udržiavame kontakty s ľuďmi, ktorí sú nám
užitoční, lebo nás „potiahnu“ smerom k Bohu. Skúsme v pôstnom období
porozmýšľať, či máme takýchto ľudí medzi svojimi priateľmi a či sme urobili
všetko pre to, aby sme podobne ako Peter, Jakub a Ján svorne
a jednotne kráčali za Kristom. Znovu potrebujeme objaviť tajomstvo Cirkvi
– teda spoločenstva, ktoré založil Boh a ktoré vlastní neomylné
prostriedky spásy.
Pôste obdobie nám pripomína, aby sme sa
„obnovili zmenou zmýšľania“. Zmena zmýšľania podľa evanjelia nás vedie
k duchovnej obnove. Pozitívna zmena v srdci človeka vedie
k zmene v praxi. Táto línia je životodarná, je v nej obsiahnutá
spása. Túto líniu hľadajme nielen teraz, v pôste, ale vždy, keď budeme
chcieť kráčať cestou spásy.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára