Počas komunistického režimu mnoho ľudí prišlo o život. Zomreli vo vyšetrovačkách,väzniciach a lágroch. Títo ľudia okúsili rôzne beštiálne formy mučenia a poníženia. Vyšetrovatelia obyčajne začali tým,že nechali človeka vyzliecť do naha. Niet ponižujúcejšej skutočnosti,ako je toto:zbaviť človeka dôstojnosti. Tento výraz poznáme aj v jeho prenesenom slova zmysle. A máme na to biblický dôkaz. Ide o stretnutie Pána Ježiša s bohatým mladíkom/Mk 10,17-22/. Ten požaduje od Ježiša,aby mu viac osvetlil cestu spásy a dokonalosti. Ježiš chcel jeho zapálenie za milosť večného života "preosiať" najprv cez prikázania. Keď sa dozvedel,že ich praktizuje od detstva,zodvihol latku vyššie. Ba možno povedať,že najvyššie,ako sa len dá. Odporúčal mu predať veľký majetok,zisk odovzdať chudobe,a potom,v stave materiálnej neistoty, vykročiť za ním. To predsa nie je nijaká maličkosť! Zo dňa na deň prísť o všetko a to len kvôli nejakému potulnému rabbimu z Nazareta? Mladík si možno povedal:tak ,ja roky žijem podľa Božích príkazov,stojí ma to nemálo síl,a ešte mám prísť o celý majetok? Tak,to teda nie! Som presvedčený,že mal pocit,akoby ho Boh zobliekol "do naha". A ešte si možno myslel,že stratou svojho majetku príde aj o svoju morálnu dôstojnosť. Prežívame neľahké časy v súvislosti s vírusom,ktorý šarapatí vo svete. Už teraz sa mnohí,či už laicky alebo aj odborne zamýšľajú nad tým,čo bude potom. Čo bude potom,keď vírus ustane. Dozvedáme sa,že o prácu príde u nás cca vyše stotisíc ľudí,že ekonomika sa ocitne v obrovskej kríze atď. Vírus nás vyzlečie "do naha". Boh to asi chápe inak. On nám chce dokázať,že sme schopní ho milovať aj v mizernom materiálnom rozpoložení. Že kvôli prejaveniu lásky voči nemu,nepotrebujeme mať k dispozícii nič materiálne. Nemyslím si,žeby nás chcel zbaviť našej dôstojnosti. Chce len naznačiť,že práve na nej získame,ak budeme slobodnejší voči materiálnemu svetu. On isto nedopustí,aby ten,kto si zachová vieru a vzťah k nemu na potrebnej úrovni,vo svojom živote skrachoval. A to dokonca aj vtedy,keby sa u ňho vyskytla "pozitívna cestovateľská anamnéza",ktorá hovorí o tom,že mohol v pozemskom živote zablúdiť až na územie,ktoré bolo "kontaminované" hriechom. Zrejme si budeme musieť stále viac a viac predstavovať situáciu iného mladého muža z evanjelia-márnotratného syna/Lk 15,11-32/. Aj u ňho sa vyskytla "cestovateľská anamnéza",lebo svojim počínaním sa dostal do obrovskej biedy,materiálnej i morálnej. Jeho životný štýl ho vyzliekol "do naha". Ale,paradoxne, vtedy pochopil,že najväčšiu dôstojnosť mal vtedy,keď bol v blízkosti otca. Zoblečenie z materiálnych istôt,môže pre nás znamenať prebudenie sa vo viere a pochopenie,že niet nad to,keď sme pri svojom Otcovi.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára